Home

 

Tema proiectului prezinta o importanta deosebita pentru evaluarea sigurantei marilor baraje din România. Abordarile bazate pe modelele hibride (model matematic – structura reala) au permis elaborarea conceptului de modul global de elasticitate (MGE) printr-o serie de studii analitice si experimentale ale echipei de cercetatori condusa de prof. Dan Stematiu (1994, 1995).

Se considera ca acest proiect poate reimpulsiona cercetarile în domeniu, pe care îl consideram departe de a fi pe deplin elucidat. O serie de contributii noi pot crea o întreaga metodologie de abordare a studiilor de evaluare a sigurantei marilor baraje si a analizei metodelor de reducere a vulnerabilitatii acestor structuri la factorii de hazard naturali si antropici.

În acelasi timp, datorita faptului ca cvasitotalitatea marilor baraje din România au vârste ce depasesc 20 – 25 ani, un factor de o gravitate deosebita în influentarea negativa a sigurantei structurale este îmbatrânirea, cu toate formele de manifestare asociate: degradari ale materialelor din corpul structurii si/sau din terenul de fundare, fisurarea corpului barajului si/sau la contactul cu terenul de fundare, reactii alcalii – agregate, pierderea etanseitatii în zona echipamentelor, procese erozionale, etc. Îmbatrânirea trebuie privita cu toata seriozitatea ca un factor major de risc, care trebuie monitorizat corespunzator. În acest sens proiectul de fata va evalua necesitatea suplimentarii sistemelor de urmarire a comportarii în timp a barajelor si a uvrajelor – anexa, cu aplicare concreta pe o serie de baraje – pilot selectate. La finalul proiectului, metodologia propusa pe baza studiilor efectuate pe barajele – pilot va fi diseminata si extinsa la o serie de baraje reprezentative din tara.